في

زينه وخزانه

من أشهر الأمثال أن الدهب زينه وخزانه ودا مثل كلنا بنستعمله في حياتنا اليوميه، وكل واحد فينا بيخزن لحياته بطريقته فينا الا بيخزن حاجات بسيطه زي الأكل ودا معروف بخزين الأسبوع ودا عبارة عن خضار وفاكهة وزيت وسكر وشاي وقهوه .وممكن يكون خزين شهر زي الأرز والمكرونه وغيره . وفي خزين سنه زي خزين الغله مثلا . وفي خزين المستقبل زي إلا بيخزن فلوس أو دهب أو يشتري أرض بسعر رخيص دلوقتي ويتوقع أن سعرها هيزيد ويضعاف في المستقبل أو حتي يسبها لأولاده في المستبقل.

وأنواع كتيررره من التخزين بتختلف حسب الحاله الإجتماعية والوضع الإقتصادي لكل واحد فينا، وحسب وضع البلد إلا بنعيش فيه فمثلا نوع التخزين الأشهر دلوقتي هو تخزين الكمامات الطبية والكلور وأدويه البرد والقفازات الطبية وكل مستلزمات مواجهة أزمة كورونا المستجدة علي العالم .

كل دي أنواع من التخزين لكن النوع الأبقي إلا هيدوم معانا في كل وقت ولمدد طويلة وممكن نستثمر فيه كل طاقتنا وهيدينا أضعاف الأضعاف من المكاسب وكمان مش محتاجين نروح لبنك عشان ناخد الأرباح ولا نشتري أرض أو دهب ولا حتي نخزن زيت وسكر ولا مباني ضخمه لأن المخزن بتاعنا ضخم جداااااااا أضخم من كل دا . المخزن هو إلا هيحميك في الدنيا ويحصنك طول حياتك أنت وزريتك ،ألا وهو ذكرالله نعم أنه المخزن الوحيد الذي يطمئن القلوب ويكتب لها الراحه ويجعل العقول منتبه وممتلئه وإذا إمتلئت العقول شبعت البطون بعد جوعها ونسيت القلوب معني الخوف والذعر من المستقبل وتوقفت العقول عن البحث عن تخزين الأموال والأرزاق وفهمت أن الأرزاق بيد خالقها وأن رزقك مخلوق من مخلوقات الله خلقه بقدر فبسطه لبعضنا وقسطه للبعض الآخر . ربك خص ذكره للأصحاب العقول يعني مش كل إلا عرف أن ذكره مهم بيذكره لأن صاحب العقل هو من عرف الله وذكره كثيرا لدرجه الفهم فقام بالتنفيذ وهرول إلي تخزين ذكر الله لكي يكسب نعمه الخالق في الدنيا ويبني به قصورا في الآخره الدائمه التي لاموت بعدها والتي تستحق العناء لكي نخزن في الدائم وليس في المؤقت . أتمني أن كل واحد فينا يخزن في الدائم مش في المؤقت.

دمتم حافظين لذكر الله . ودامت خزائنكم مليئه بذكر الله.

تم إنشاء هذا المنصب مع لطيفة وسهلة استمارة التقديم. إنشاء وظيفة الخاص بك!

تقرير

ماذا تعتقد ؟

تعليقات

Please Login to Comment.

Loading…

0

استني .. يا آدم

ظلمت نفسك قبل أن تظلمهم